Sunday, August 17, 2008

Mimpi dan hirisan roti


Tiga orang musafir menjadi sahabat dalam suatu perjalanan yang jauh dan melelahkan; mereka bergembira dan berduka bersama, mengumpulkan kekuatan dan tenaga bersama.

Setelah berhari-hari lamanya mereka menyedari bahawa yang mereka miliki tinggal sepotong roti dan seteguk air di kendi. Mereka pun bertengkar tentang siapa yang berhak makan dan minum bekal tersebut. Kerana tidak berhasil mencapai kesesuaian pendapat, akhirnya mereka memutuskan untuk membahagi sahaja makanan dan minuman itu menjadi tiga. Namun, mereka masih tetap tidak sepakat.

Menjelang malam, salah seorang mengusulkan agar tidur sahaja. Sekiranya mereka bangun keesokan harinya, orang yang bermimpi paling menakjubkan akan menentukan apa yang harus dilakukan.

Pagi berikutnya, ketiga musafir itu bangun ketika matahari terbit. "Inilah mimpiku", kata yang pertama. "Aku berada di tempat-tempat yang tidak bisa digambarkan, begitu indah dan tenang. Aku berjumpa dengan seorang yang bijaksana mengatakan kepadaku, "kau berhak makan makanan itu, sebab kehidupan masa lampau dan masa depanmu berharga, dan boleh mendapat pujian."

"Aneh sekali," kata yang kedua. "Sebab dalam mimpiku, aku jelas melihat segala masa lampau dan masa depanku. Dalam masa depanku ku lihat seorang lelaki maha tahu, berkata, "kau berhak akan makanan itu lebih daripada kawan-kawanmu, sebab kau lebih berpengetahuan dan lebih sabar. Kau harus cukup makan, sebab kau ditakdirkan untuk menjadi penuntun manusia".


Musafir ketiga berkata, "Dalam mimpiku aku tak melihat apa pun, tak berkata apa pun. Aku merasakan suatu kekuatan yang memaksaku bangun, mencari roti dan air, lalu makan di situ juga. Nah, itulah yang ku kerjakan semalam".

Moralnya??.....

1 comment:

Anonymous said...

huhuhu. sbb tu dlm hidup ni kte kn pndai wat keputusan. skali peluang tu dtg, jgn lepaskan. hehe