Monday, February 9, 2009

lobak, telur dan kopi

Bismillaahirrahmaanirrahiim..

Setelah sekian lama blog ini saya biarkan bersawang, akhirnya dapat juga saya kemas rumah ini dengan membawa satu lagi kisah teladan..jom, layaan..hehe :)

*************************

Sukarkah hidup?

Seorang anak mengeluh kepada ayahnya mengenai kehidupannya dan bertanya mengapa hidup ini terasa begitu sukar dan menyakitkan baginya. Dia tidak tahu bagaimana untuk menghadapiya dan hampir menyerah kalah dalam kehidupan. Setiap kali satu masalah selesai, timbul pula masalah baru.

Ayahnya yang bekerja sebagai tukang masak membawa anaknya ke dapur. Dia mengisi tiga buah periuk dengan air dan menjerangkannya di atas api. Setelah air di dalam ketiga periuk tersebut mendidih, dia memasukkan lobak merah ke dalam periuk pertama, telur ke dalam periuk kedua, dan serbuk kopi ke dalam periuk terakhir.

Dia membiarkannya mendidih tanpa berkata-kata. Si anak tertanya-tanya dan menunggu dengan tidak sabar sambil memikirkan apa yang sedang dilakukan oleh ayahnya.

Setelah 20 minit, si ayah mematikan api. Dia menyisihkan lobak dan meletakkannya ke dalam mangkuk, mengangkat telur dan memasukkannya ke dalam mangkuk yang lain serta menuang kopi ke dalm mangkuk yang lain.

Lalu dia bertanya kepada si anak, "Apa yang kau lihat, nak?".
"Lobak, telur dan kopi," jawab si anak.

Ayahnya meminta anaknya merasa lobak itu. Dia melakukannya dan merasakan lobak itu sedap dimakan. Ayahnya meminta mengambil telur tu dan memecahkannya. Setelah membuang kulitnya, dia dapati sebiji telur rebus yang isinya sudah keras. Terakhir, ayahnya meminta untuk merasa kopi. Dia tersenyum ketika minum kopi dengan aromanya yang wangi.

Setelah itu, si anak bertanya,"Apa erti semua ini, ayah?"

Ayah menerangkan bahawa ketiga-tiga bahan itu telah menghadapi kesukaran yang sama, direbus di dalam air yang panas tetapi masing-masing menunjukkan reaksi yang berbeza.

Lobak.. sebelum direbus, kuat, keras dan sukar dipatahkan tetapi setelah direbus menjadi lembut dan mudah dimakan. Telur pula, sebelumnya mudah pecah dengan isinya yang berupa cairan, tetapi setelah direbus isinya menjadi keras. Kopi pula mengalami perubahan yang unik. Setelah berada di dalam rebusan air, serbuk kopi mengubah warna dan rasa air tersebut.

"kamu termasuk di dalam golongan yang mana? Air panas yang mendidih itu umpama kesukaran dan dugaan yang bakal kamu lalui. Ketika kesukaran dan kesulitan itu mendatangimu, bagaimana harus kau hadapinya? Apakah kamu seperti lobak, telur ataupun kopi?" tanya ayahnya.

Bagaimana dengan kita?

Adakah kita seperti lobak yang pada awalnya keras, tetapi apabila musibah melanda menyerah menjadi lembut dan kehilangan kekuatan? Ataupun..Apakah kita yang pada awalnya memiliki hati yang lembut dengan jiwa yang dinamis, namun setelah adanya kesukaran akhirnya menjadi keras dan kaku?

Atau, adakah kita seperti serbuk kopi? Yang berjaya mengubah air panas , sesuatu yang menimbulkan kesakitan untuk mencapai rasa yang maksimum pada suhu 100 darjah celcius kerana pada suhu ini, kopi akan terasa semakin nikmat.

Nota untuk diri --> jom usaha! .. :)

2 comments:

Unknown said...

membaca kisah ini membuatkan kakchik teringat ketika diri menyertai satu tamrin di zaman remaja dulu.

analogi lobak, telur, kopi dengan air panas ini amat dekat dengan diri kita.

insya-Allah kita sendiri dapat menilai diri kita ini menyamai yang mana satu.

NUHA said...

izzahsakinah:
yeah! chayyok! \(^_^)/

KakChik:
a'ah..betul kan, kakchik..
kita diberi pilihan untuk memilih analogi yang manakah kita mahu ikut..kakchik pilih yang mana? hehe :)

insyaAllah.. =)